A Biblical Famine


Korem
I dag er det 30 år siden Mike Wooldridge fra BBC rapporterte fra Korem. Og Korem i nord Etiopia er stedet hvor tusener av mennesker døde, - og er blitt symbolet på hungersnøden i Etiopia i 1983-86. Over en million mennesker døde. En ufattelig tragedie.

Mike Wooldridge beskriver med rette dette som «A Biblical Famine». For meg er steder i sør Etiopia som Dololo Makal og Jijidu, Hidedo, Kolme, og Wolaita forbudet med dette begrepet.

Denne hungersnøden endret også mitt liv. Jeg var lege i Arba Minch og fikk i august 1984 høre om alvorlig matmangel i sør Etiopia. Sammen med katolikkene gjorde vi flere surveys, og på noen uker kartla vi omfanget av den alvorlige hungernøden i sør Etiopia.

Jeg spurte «min organisasjon» Norsk Luthersk Misjonssamband om de kunne sende mat slik at vi kunne starte matutdeling i Konso. Mange var døde i Konso. Jeg hadde beregnet at ca 50.000 mennesker da hadde akutt behov for hjelp (senere viste det seg at det virkelige behovet var over 100.000). NLM fortalte meg at «Dette er ikke vår primæroppgave», - Og organisasjonens retorikk om hva Misjon er, ble satt på en meget alvorlig prøve.

En kveld banket jeg på døren til en irsk hjelpearbeider ved Den katolske kirken i i Arba Minch. Uten å tenke seg om gav han hele lageret på 5 tonn Faffa (proteinrik mat)) slik at vi kunne starte matutdelingen i Konso. Og Haraldur Olafsson fra Kirkens Nødhjelp fikk etter hvert tak i «noen lastebillass med mat» til Konso.

Arbeidet var vanskelig. Arbeidere ble fengslet, en av dem i et år. Jeg ble to ganger satt i husarrest. Regimet til Mengistu Haile Mariam ville skjule omfanget av hungersnøden. Mekane Yesus Kirkens folk gav imidlertid opplysninger om plasser som trengte mat. Og etter hvert ble det en stor nødhjelpsoperasjon (Church Drought Acion Africa) etablert. Også her spilte Haraldur en særdeles viktig rolle.

Jeg ledet arbeidet i sør Etiopia. Av Dr Maura O'Donohue (irsk nonne og lege, senere Pave Johannes Paul IIs rådgiver for å forebygge seksuelle overgrep i Den katolske kirke) lærte jeg at vi måtte registrere antall døde per uke. Slike målinger, der vi blant annet telte ferske graver, ble et viktig verktøy for å styre innsatsen. Og etter noen få måneder hadde vi redusert dødsratene betydelig. Jeg har skrevet om dette i artikkel i British Medical Journal: “Famine in southern Ethiopia 1985-6: population structure, nutritional state, and incidence of death among children”.

Hungersnøden i 1984 lærte meg at folks reelle problemer finnes der hvor folk bor. Og skal en bedre helsen til befolkninger, må folkehelsen være det primære.

I dag er Etiopia et mye bedre land å bo i. Selv om det kan være tørkeperioder, er det ikke hungersnød som i 1984. Og unge etiopiere utdannes til å forebygge en gjentagelse av 1984: I går var jeg i Wolaita og satt flere timer for planlegge innkjøp til laboratoriet til det nye mastergradsstudiet i ernæring. Dette er en del av arbeidet for å bedre matvaresikkerheten i landet.


Seminarer

L1000273

De siste dagene har vi samlet ledere og helsepersonell fra institusjoner vi samarbeider med i Gamo Gofa og i Seggen Zone. Vi hadde et seminar i Gidole for Seggen Zone, og ett seminar i Arba Minch for Gamo Gofa Zone.

Disse heldagsseminarene har vi to ganger i året. De som deltar kommer fra helseposter, helsesentra, og sykehus. Folk fra fylkene deltar også. Og hensikten er å få en bedre fødselomsorg, og behandling av nyfødte.

I år presenterte to som har avlagt mastergraden sine resultater. Rahel har forsøkt å finne svar på hvorfor pasienttilfredsheten er dårlig på sykehusene enn på helsesentra. Og Demeke har forsøkt å¨finne svar på spørsmål som: “Hva er det som gjør at kvinner velger å føde hjemme på en jordgolv selv om de bor bare en km fra sykehuset?”

Og av slike viktige undersøkelser blir det livlig og nyttig debatt. Og nå vil sykehusene sette i gang tiltak for å bedre omsorgen for de fødende. Og, dette er selvsagt tema vi skal drøfte på seminarene til høsten.

Gresshopper i Addis

L1000282 - versjon 2

Som liten gutt husker jeg gresshoppesvermer i Addis Ababa. I dag kom det er stor sverm over deler av byen. Bilde viser en av dem på plenen på misjonen. Store svermer kan ødelegge avlingene.

FAO meldte i i forrige uke om risiko for gresshoppesvermer i øst-Etiopia og i Arabia. Kartet under viser utbredelsen av gresshoppene i forrige uke.

DL140505

Elendig internett

De siste dagene har Internett i Arba Minch vært svært dårlig. Derfor kommer mange oppdateringer på samme dag (men med forskjellig dato)

Edget!

በቀለ ሞላ ሆቴል - ባቱ

På reise fra Hawassa til Addis i dag hadde jeg en kopp kaffe på Bekele Molla Hotell i Zwai (Batu). Da jeg ofte drikker kaffe der er jeg blitt kjent med noen av arbeiderne. I dag kom han som pleier å servere kaffe og sa før jeg fikk hilse på han: “Internet agegntenal” (“Vi har fått internett”). Endét? (“Hvordan det?”), spurte jeg. “Edget new!” (“Vi er blitt moderne!”).

Den etiopiske kaffen var meget god, og internet fungerte bra! - Bedre enn Starbucks!

CS Lewis

imgres
Alistar McGrath har skrevet en fascinerende biografi om CS Lewis: C. S. Lewis: A Life: Eccentric Genius, Reluctant Prophet

Om noen uker er det femti år siden denne eksentriske og originale forfatteren døde. Hvilke ettermæle har "Han som skrev Narnia bøkene" og er forfatteren av boka Mere Christianity? Filmen Shadowlands handler om han også. Han var nær venn av Tolkien. Og uten Lewis ville ikke Tolkien fullført Ringenes Herre.

Lewis er mer lest av amerikanske evangelikale enn av deres europeiske trosfeller. Han er blitt mer lest etter sin død, enn gjennom hans lange professorvike på to engelske prestisjeuniversiteter. Han skrev for en forsamling som ikke hadde forkunnskaper om kristen tro. 

Det var Billy Graham, Carl F. H. Henry  og John Stott som viste amerikanske evangelikale at sann kristendom har en viktig sosial dimensjon. Da ateisten CS Lewis ble kristen, viste han gjennom sine bøker at kristen tro er viktig for tenkende mennesker. Han er blitt anerkjent av katolikkene fordi hans kristendomsforståelse dreier seg om det vesentlige. Han var ikke opptatt av forskjellene blant kristne. Han er således angrepet av både fundamentalistiske og liberale kristne. Dette er jo også trekk vi også kjenner til fra legmanns-kretser i Norge; - organisasjoner som heller ikke i dag har noen god forståelse av sann kristendoms sosiale dimensjoner. 

Boken beskriver livskrisen som han gjennomgikk da kona (en fraskilt amerikanerinne) døde. Den plettfrie akademikeren, som behersket collegene og diskusjonene på Cambridge og Oxford mistet fotfeste i livet. Historien minner litt om det som Dietrich Bonhoeffer skriver i "Letters from Prison". Begge forfatterne ser ut til "å ha møtt veggen" i det personlige møte med en vanskelig og ondskapsfull verden.

Denne boken er meget godt skrevet, og den anbefales på det varmeste.




Kaos i trafikken

imgres
Jeg er tilbake i Addis. En herlig og kaotisk by. Og trafikken er mer utfordrende enn på lenge.

Det bygges T-bane system i byen. Alle små veger er tatt i bruk.

Og minibussene stopper når det passer dem. Og injeraen smaker enda bedre etter å ha brukt 45 minutter fra misjonen til FinFinne.